l

  Hvem er vi
  Aktiviteter*
  Publikationer
  Tekster
  tv-tv
  SAAS
  Links
  Kontakt


  YNKB Projekter
   Faelleshaven
Peoples Museum

  Astrid Noacks Atelier
  YNKB Ukrudt
  YNKB Reparation
  YNKB på Kronborg
  Soup
  Lets remake the World
  Cinema (Bethlehem)
  Who says we went.away.
  YNKB i Hygum
  YNKB på Minority Report.
  Jordforbindelse
  Kunstfragt
  YNKB i Costa Rica
Norrekaerbiennalen


 

13 april 2002

Jens Dreyer

Udflytterbørnehaven Røde Rose 2

Tema YNKB 13 april
Billedkunstner Palle Nielsen
Jens Dreyer fra Røde Roser
Temadagen transmitteres direkte over Station 2000.

Jens Dreyer fra Røde Rose 2i Baldersgade:
Før Røde Roser startede i 1974 var jeg med i gårdrydninger.
Nogen var meget imod udflytterbørnehaverne. Børnene skulle blive i nærmiljøet.
De principper vi har, er at børnene skal udvikles ved leg.
Børnehaven ligger mellem Ganløse og Lynge - en halv time herfra.
Børnene leger med vand og sand og ild. Nogen gange fryser vandet så er der glas på vandpytterne.
Vores blommehule er lavet af nogle forældre oppe i træet så børnene kan komme til blommerne. Vi hegner haverne ind så dyrerne ikke spiser det hele. En flodhest som nogen andre forældre har lavet, som børnene leger meget med. Høns, al mad er økologisk. Vi spiser hanerne, børnene er med når de slagtes (hvis de vil). To ænder. Hønemor ruger andeæg ud. Vi havde et gåsepar for et par år siden. De holdt vagt og politiet som laver øvelser heroppe, turde ikke gå ind. Et rosenespalier. Når hønsene går frit finder de selv mad. Vi klatrer i træer - pigerne klatrer højest.
Ude i skoven, vi har forskellige steder klatretræer. På 27 år er der faldet en ned, - det var en pædagogmedhjælper. Børn skal lære at klatre. Børn bliver transporteret rundt. man skal selv kunne komme op og ned. En gang skulle en dreng op i et højt træ for at se en egernrede oppe i toppen og så kunne han ikke komme ned, så måtte jeg derop og grenene var meget tynde helt deroppe.
En død ræv ligger på en myretue, så kan vi hente skelettet.
Rokkestenen, der ligger nogle lange pinde som man kan rokke stenen med. det er en gammel gravhøj
Børnene må godt gå udenfor hegnet og de kan selv finde stederene
En sø er sjov, men kan også være lidt farligt.
Skoven er et spisekammer, skovsyre, svampe, brændenælder, bøgeblade, mælkebøtter
En Myresten, vandet på stenen er troldetis. På stenen er der offertegn. Her har man ofret sæd.
Nogle gode grøfter, når der er meget vand og sne kommer der en lille bæk, så kan man lave kanaler.
Kælkebakke: alle børn lærer at stå på ski og cykle. Dyrerne bliver der leget med og eksperimenteret med og undersøgt men de må ikke kæle dem ihjel.
Alle børn lærer at snitte. Hvis knivene ikke er skarpe skærer man sig, hvis de er skarpe, skærer man sig ikke.
De lærer at lave mad, det modvirker kræsenhed.’
Bastrupsøen: vi kan bade men vi har også fået en kano. Der er også en ruin. der er nogle, der mener at Mølleåen er en kanal, der stod i forbindelse med Roskildefjord, så vikingerne kunne sejle.
En lille ederkop, man lærer dem at kende.
Et hejseværk, der er udveksling på, så kan de selv hejse sig op.
Ude ved stranden kan man samle musligeskallere og sejle med fiskekutter og røre ved fisk.
Palle: holdkæft, hvor har de unger det godt.
Finn 2000: Røde Roser er ligesom de hvide skoler til de frelste. Dem, der råber op om integration, er også dem der sender deres børn til hvide skoler.
Gillion: Indvandrerne vil ikke have deres børn der
Jens: forældrene synes at det er for koldt deroppe. De to institutioner i Mjølnerparken har fået udflytterbørnehaver, men de kommer i deres små kjoler og laksko og så skal de på landet.
Finn 2000: Jeg har været en af de store modstandere, men heldigvis har jeg revideret
Børn har en længere arbejdstid end forældre
Kirsten: Hvis de så har det godt!
Finn 2000: Servicesamfundet, vi servicerer ungerne. Det der mangler er at indrage børnene mellem generationerne. Jeg var med min far på arbejde. Jeg vil have samfundet lavet om, vi har et aldersopdelt samfund. Vi sender børn i institutioner i deres mest aktive timer.
Gillion: Hvis de har haft en god dag i en udflytterbørnehave kommer de velfungerende tilbage. Det kan jeg se.
Finn 2000: Det jeg hører og ser er er en flok frustrerede unger, et barn er ligeså afhængig af familiestrukturen som altid. Det kan jeg se på mine hundehvalpe
Gillion: De behøver ikke være afhængige af familien, men af de voksne, onkler og tanter, de skal bare være der. Når jeg sender mine børn ud skubber jeg dem ind i en struktur der er velfungerende
Finn 2000: så er de ekstremt priviligeret i forhold til andre børn her på Nørrebro
Jens: der er 30 udflytterbørnehaver i København, dvs ca 1000 børn
Finn 2000: børn sidder og græder om natten fordi forældrene ikke er hjemme
Jens: det gjorde de også i gamle dage
Finn 2000: miljøet er blevet mere råt. Palastinenserne har set hvad der sker dernede. Dem skælder vi ud. Vi ser ikke nogen politisk vilje til at løse det.
Hvorfor fjerner man ikke bilerne i Rådmandsgede, så ungerne kan løbe på tværs. Det hele handler om produktivitet og kommercialisering. Hvor er kreativiteten.
Et bordfodboldspil, en flok computere og en stor tvskærm - det er en ungdomsklub, hvor er kreativiteten?
En onsdag aften kl 3 om natten: en flok unger gik og skabte sig åndsvagt og jeg sagde hvad går I og råber for, - det er bedre at råbe i en mikrofon og de kom sgu lidt efter lidt. Jeg har lovet drengene fuldstændig anonymitet. De skal selv lære at lave radio og de har fungeret i fem år og så lige såsnart vi får en krone fra det offentlige så går lortet i stykker. Per Bregendorf, enhedslisten, gammel boligaktivist siger: I passer ikke ind i vores klubsystem
Finn Thybo: Hvad mener du med at klubben gik i stykker?
Finn 2000: Så kommer de offentlige kroner ind og så stiller man nogle krav og man må ikke blive personlig involveret, men hvis en eller anden går ned kl kort om natten, så skal du være der og ikke på torsdag kl 14. Det der mangler er de små enheder, intimitet. Ikke 100 unger, ingen opdager konflikterne før de opstår og så er det forsent. Det handler om nærhed.
Et samfund, du kan høre det: vi finder sammen.
Vi lever i et adskildelsessamfund, jeg kan ikke tage min hund med på arbejde.
Heine fra kunstakademiet har lavet nogle små skulpturmodeller til DSB arealet. Han kalder dem pauser.
6 arabiske drenge kommer. De får sodavand, så skal de tegne
Kirsten: der skal være en legeplads, så skal I tegne hvordan den skal se ud. I skal skrive hvad i tegner og hvad I hedder
Gokart. Hvad er det for en klub
Der skal være video bordfodbold Hockhey alt muligt
racerbane med motorbiler. Svømmehal
Det er ikke coca cola
Læd være med at ryge, så gider vi ikke være herinde
Så kan I åbne døren
Er det 100 x sikkert at vi får det?
Prøv engang at se her. Her ligger Tithanparken
jeg skal tisse
Brug et træ
Man kan bygge huler, cyklebaner
Kun én sodavand
Hold nu op, I kan komme en anden dag
De gik med alle sodavandene. I skal ikke bare tømme firmaet her
I drikker herinde
Vi har åbent igen torsdag kl 5
Han må ikke tisse derude
Han har fået lov af Finn
I kan komme over i radiostationen i morgen
Der er Marocco deroppe på globussen.
Drengene forsvinder, der mangler noget ler.
Finn efter dem. Kommer med leret. En af drengene kommer med Kirstens mobiltelefon, som de har neglet, han får en sodavand til belønning.